Upadłość konsumencka jest postępowaniem sądowym przewidzianym dla osób prywatnych, które nie prowadzą działalności gospodarczej i stali się niewypłacalni. Upadłość konsumencka pozwala osobom prywatnym na oddłużenie oraz na nową szansę na zbudowanie swojego życia osobistego, rodzinnego i zawodowego. Czym jest upadłość konsumencka? Upadłość konsumencka jest postępowaniem sądowym, przeznaczonym dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (osób prywatnych), którzy stali się niewypłacalni. W wyniku przeprowadzenia postępowania konsumenckiego takie osoby mogą liczyć na oddłużenie. Ogłoszenie upadłości konsumenckiej nie oznacza, że długi upadłego dłużnika zostaną umorzone „od ręki”. Zanim dojdzie do oddłużenia, syndyk, który zostaje ustanowiony przez Sąd po otwarciu postępowania upadłościowego zobowiązany jest przeprowadzić postępowanie likwidacyjne, które ma na celu spieniężenie majątku, z którego są spłacane zobowiązania upadłego dłużnika. Po zakończeniu likwidacji masy upadłości syndyk składa do sądu wniosek o zakończenie postępowania upadłościowego bez ustalania planu spłaty lub przygotowuje projekt planu spłaty, a więc dokument, z którego wynika w jakiej wysokości i przez jaki […]
Osób posiadających nadmierne zadłużenie jest wiele, a niewątpliwie znaczna ich część posiada współmałżonka. To w jakim zakresie współmałżonek odpowiada za zobowiązania zależy m.in. od ustroju majątkowego jaki panuje w małżeństwie. Czyli mówiąc po ludzku czy małżonkowie mają majątek wspólny, czy może każdy z małżonków ma majątek osobisty albo czy mamy do czynienia z sytuacją, gdzie część majątku jest wspólna, a część osobista. Na gruncie przepisów regulujących postępowania upadłościowe konsumentów istotną kwestią jest właśnie to, czy między upadłym, a współmałżonkiem panuje wspólność majątkowa małżeńska, czy też doszło do jej ustania przed ogłoszeniem upadłości. Co do zasady w przypadku istnienia wspólności majątkowej w dacie otwarcia upadłości konsumenckiej dochodzi bowiem z mocy prawa do ustania wspólności majątkowej, a majątek wspólny małżonków wchodzi w skład masy upadłości, która służy zaspokojeniu roszczeń wierzycieli. A co się dzieje w przypadku, gdy wspólnota majątkowa ustała przed ogłoszeniem upadłości? Czy tak samo traktowane jest ustanie wspólności majątkowej na […]
Upadłość konsumencka obejmuje wszystkie zobowiązania powstałe przed dniem ogłoszenia upadłości. Postępowanie kończy się umorzeniem zobowiązań w całości bądź stworzeniem planu spłaty, który mówi ile i przez jaki okres czasu dłużnik będzie musiał regulować swoje zobowiązania. Zgodnie z prawem upadłościowym nie mogą ulec umorzeniu:
Przed złożeniem wniosku o ogłoszenie upadłości, należy przygotować szereg dokumentów, które są wymagane przez prawo upadłościowe. Właściwe przygotowanie dokumentów jest niezwykle ważne z punktu widzenia sprawnego przeprowadzenie samego postępowania upadłościowego. To na podstawie wniosku Syndyk wyznaczony w postępowaniu dokonuje czynności. Im więcej informacji zawiera wniosek upadłościowy, tym sprawniej Syndyk może działać, co przekłada się na efektywne przeprowadzenie i szybkie zakończenie postępowania upadłościowego. Następnie należy złożyć wniosek upadłościowy za pośrednictwem Krajowego Rejestru Zadłużonych lub w formie papierowej do właściwego Sądu.
Wniosek o upadłość konsumencką powinien być złożony za pośrednictwem Krajowego Rejestru Zadłużonych. Od 1 grudnia 2021 roku wszystkie wnioski w sprawach upadłościowych i restrukturyzacyjnych powinny być składane w formie elektronicznej. Ustawodawca przewidział jednak wyłączenie od w/w reguły w kilku przypadkach, m.in. dotyczy to złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Niemniej jednak złożenia wniosku w formie papierowej nie zwalnia konsumenta z konieczności składania pisma w toku postępowania upadłościowego w postaci elektronicznej za pośrednictwem Krajowego Rejestru Zadłużonych. Jak w takim razie prawidłowo złożyć wniosek upadłościowy? Aby mieć od razu dostęp do akt swojego postępowania w przedmiocie ogłoszenia upadłości, a także na etapie już właściwego postępowania upadłościowego, w pierwszej kolejności należy założyć Profil w Krajowym Rejestrze Zadłużonych. Następnie należy wybrać odpowiedni rodzaj pisma z katalogu, a następnie go uzupełnić poprzez wskazanie danych dłużnika, danych jego wierzycieli jak również wielkości zobowiązań oraz daty wymagalności tych zobowiązań. Wnioskodawca musi również […]
Od dnia 01 grudnia 2021 roku w życie wszedł system telekomunikacyjny Krajowy Rejestr Zadłużonych i to za jego pośrednictwem odbywa się wszelka komunikacja w postępowaniach upadłościowych i restrukturyzacyjnych. W związku z tym co do zasady wnioski upadłościowe powinny być składane w formie elektronicznej za pośrednictwem Krajowego Rejestru Zadłużonych. Jak w takim razie prawidłowo złożyć wniosek upadłościowy? W pierwszej kolejności należy założyć Profil w Krajowym Rejestrze Zadłużonych. Następnie należy wybrać odpowiedni rodzaj pisma z katalogu, a następnie go uzupełnić poprzez wskazanie danych dłużnika, danych jego wierzycieli jak również wielkości zobowiązań oraz daty wymagalności tych zobowiązań. Wnioskodawca musi również wskazać jaki majątek posiada, jakie były jego koszty utrzymania w ciągu sześciu miesięcy przed złożeniem wniosku oraz jakie były jego przychody. Należy też złożyć oświadczenie o braku negatywnych przesłanek do otwarcia postępowania upadłościowego. Po kompletnym wypełnieniu wniosku należy opłacić wniosek. Po opłaceniu można składać wniosek za pośrednictwem systemu.
Postępowanie upadłościowe otwiera się podstawie wniosku upadłościowego. Wniosek zawiera przede wszystkim opis sytuacji dłużnika oraz dokumenty wskazane w prawie upadłościowym. Wniosek składa się w przypadku, kiedy osoba fizyczna jest niewypłacalna, a więc kiedy straciła zdolność do realizowania swoich zobowiązań. Zazwyczaj kolejnym krokiem po złożeniu wniosku o ogłoszenie upadłości jest wydanie przez sąd postanowienia o otwarciu postępowania upadłościowego. Jednakże może się zdarzyć, że Sąd odrzuci wniosek o ogłoszenie upadłości z powodów wskazanych w prawie upadłościowym. Najczęstszym powodem odrzucenia wniosku o ogłoszenie upadłości są nieuzupełnione braki formalne. Jeśli jednak wnioskodawca spełnił wszystkie wymogi formalne wniosku, sąd przystępuje do analizy wniosku, badając jednocześnie jedyną przesłankę, która pozwala na otwarcie postępowania, czyli czy wnioskodawca jest niewypłacalny. Gdy konsument otrzyma pismo z sądu o oddaleniu wniosku, ma prawo do złożenia zażalenia. Pismo takie w terminie 7 dni należy wnieść do sądu drugiej instancji za pośrednictwem sądu rejonowego. Złożenie zażalenia wiąże się z kolejną opłatą sądową. […]
Zadłużony konsument, który złożył wniosek o cofnięcie wniosku upadłościowego, jeśli jego sytuacja finansowa ulegnie zmianie, może złożyć wniosek o cofnięcie wniosku upadłościowego. Sam wniosek nie wymaga uzasadnienia, lecz jest to istotny element wniosku, gdyż Sąd może oddalić wniosek motywując to faktem, iż może to doprowadzić do pokrzywdzenia wierzycieli. Zdarza się, że konsumenci składają wnioski upadłościowe bez uprzedniej analizy ekonomicznej i prawnej, tym samym często sobie szkodząc. Ważnym jest więc, aby przed złożeniem wniosku upadłościowego dokonać pełnej analizy swojej sytuacji oraz przewidzieć, jakie będą skutki otwarcia postępowania upadłościowego. Ważnym jest to, aby wniosek ten był złożony przed wydaniem przez Sąd postanowienia o otwarciu postępowania upadłościowego, gdyż wydanie postanowienia o otwarciu postępowania upadłościowego zamyka drogę do złożenia wniosku. Cofnięcie wniosku o ogłoszenie upadłości jest zalecane przede wszystkim w sytuacji, gdy: – Sytuacja finansowa dłużnika ulegnie poprawie i będzie on w stanie spłacić swoje zobowiązania bez pomocy postępowania upadłościowego; – Dłużnik zawrze porozumienie […]
Podstawowym narzędziem do odzyskania swoich należności od dłużnika jest pozew cywilny. Postępowanie cywilne kończy się wydaniem nakazu zapłaty, który następnie zostaje opatrzony w klauzulę wykonalności. Z takim nakazem zapłaty wierzyciel może udać się do komornika, który podejmie czynności zmierzająca do egzekucji należności. Jednak zdarza się, że egzekucja komornicza jest nieskuteczna, gdyż komornik nie może namierzyć żadnego majątku dłużnika. Czy to oznacza koniec drogi do odzyskania należności? Kolejnym krokiem zmierzającym do odzyskania należności może być wniosek o ogłoszenie upadłości. Wniosek o ogłoszenie upadłości może zgłosić dłużnik lub każdy z jego wierzycieli osobistych. Oznacza to, że nie każdy wierzyciel może złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości dłużnika. Na przykład wykluczony z kręgu podmiotów uprawnionych jest wierzyciel hipoteczny, który nie jest wierzycielem osobistym, ale rzeczowym i może prowadzić egzekucję tylko z określonych składników majątku. Ponadto, jeżeli wniosek o ogłoszenie upadłości zgłasza wierzyciel, powinien on w składanym wniosku uprawdopodobnić swoją wierzytelność. Wniosek o ogłoszenie upadłości […]
Nie pozostawia żadnych wątpliwości, że osoby noszące się z zamiarem złożenia wniosku upadłościowego są w trudnej sytuacji finansowej. Bowiem upadłość została stworzona właśnie dla takich osób. Takie osoby bardzo często mają poza problemami finansowymi, kłopoty z firmami windykacyjnymi czy też komornikami, którzy to próbują wyegzekwować należności dla wierzycieli. Zgodnie z Kodeksem postępowania cywilnego (wyróżniamy następujące sposoby egzekucji świadczeń pieniężnych: Komornik będzie starał się wyegzekwować świadczenie – korzystając z wyżej wskazanych sposobów egzekucji. Czy jednak tak musi być? Czy złożenie wniosku upadłościowego oznacza koniec problemów z egzekucją? Samo złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości nie wstrzymuje egzekucji. Złożenie wniosku upadłościowego otwiera postępowanie w przedmiocie ogłoszenia upadłości nie jednak właściwe postępowanie upadłościowe. Postępowanie w przedmiocie ogłoszenia upadłości zostaje zakończone poprzez wydanie przez Sąd postanowienia o ogłoszeniu upadłości. To właśnie od tego momentu tj. od dnia wydania przez Sąd postanowienia o ogłoszeniu upadłości sprawia, że postępowania egzekucyjne zostają zawieszone z mocy prawa. Postępowania egzekucyjne zostają umorzone […]
Дзвони:
+48 22-30-05-105
+48 22-30-05-106 (факс)
Пиши:
kancelaria@pmr-restrukturyzacje.pl
Приходьте до нас:
Вулиця Проста, 70
00-838 Варшава
Години відвідування:
З понеділка по п'ятницю: 9:00 - 13:00
Середа: 13:00 - 16:00
Знайдіть нас на Facebook
Шукайте нас в Instagram
PMR Restructuring S.A. @ 2024