Proces tworzenia fundacji rodzinnej wymaga przejścia przez kilka etapów, od przygotowania niezbędnej dokumentacji i wniesienia funduszu założycielskiego po formalną rejestrację fundacji rodzinnej w rejestrze fundacji rodzinnych. Poniżej zaprezentujemy krok po kroku w jaki sposób założyć fundację rodziną. Mimo, że proces ten wydaje się złożonym przy wsparciu ekspertów na każdym z jego etapów, ten powinien przebiegać sprawnie i efektywnie, tak aby Fundator wraz z rodziną mógł jak najszybciej cieszyć się rozwiązaniami jakie oferuje instytucja fundacji rodzinnej.
W procesie założenia fundacji rodzinnej można wyodrębnić następujące etapy:
- Złożenie przez fundatora oświadczenia o ustanowieniu fundacji rodzinnej w akcie założycielskim albo w testamencie (akt notarialny) – najczęściej będziesz składał takie oświadczenie wraz ze sporządzeniem statutu podczas jednej wizyty u Notariusza;
- Sporządzenie statutu (akt notarialny) i spisu mienia – statut jest podstawowym i najważniejszym dokumentem, w ramach Fundacji Rodzinnej, który reguluje jej organizację i funkcjonowanie, dlatego też szczególnie przy jego konstruowaniu niezbędne jest wsparcie ekspertów, tak aby poprzez jego zapisy w pełni zrealizować wolę Fundatora;
- Ustanowienie organów fundacji rodzinnej (najczęściej w samym statucie) – w Fundacji Rodzinnej występują organy obligatoryjne jak: zarząd oraz zgromadzenie beneficjentów oraz organ fakultatywny, którym jest rada nadzorcza, która staje się obligatoryjnym, jeśli liczba beneficjentów przekracza pięć osób; już w statucie można wymienić osoby, które wejdą w skład pierwszego składu organów Fundacji, można również wyznaczyć ich później, czyli nie wpisywać ich imion oraz nazwisk w statucie;
- Uzyskanie numer NIP i REGON – o numer NIP i REGON możesz wystąpić od razu po sporządzeniu aktu założycielskiego – z tą chwilą powstaje Fundacja Rodzinna w organizacji, która posiada zdolność prawną;
- Założenie rachunku bankowego – z doświadczenia wiemy, że procedura założenia rachunku bankowego dla Fundacji Rodzinnej w organizacji wcale nie jest prosta, zatem należy uzbroić się w cierpliwość, choć coraz więcej banków posiada już taką ofertę w swoich produktach co może sugerować, że proces ten się usprawni;
- Kolejną czynnością będzie wniesienie funduszu założycielskiego, przed wpisaniem do rejestru fundacji rodzinnych w przypadku ustanowienia fundacji rodzinnej w akcie założycielskim albo wniesienie funduszu założycielskiego w terminie dwóch lat od dnia wpisania fundacji rodzinnej do rejestru fundacji rodzinnych w przypadku ustanowienia fundacji rodzinnej w testamencie – minimalny fundusz założycielski wynosi 100 000 zł. Na pokrycie funduszu założycielskiego fundatorzy wnoszą mienie:
- w postaci pieniężnej i niepieniężnej;
- tylko w postaci pieniężnej;
- tylko w postaci niepieniężnej.
- Otwarcie ksiąg rachunkowych fundacji rodzinnej – decydującym momentem dla tej czynności będzie przeprowadzenie pierwszej operacji gospodarczej wpływającej na stan aktywów i pasywów lub przychodów i kosztów, a zatem najczęściej wniesienie przez fundatora mienia na pokrycie funduszu założycielskiego;
- Jeszcze przed złożeniem wniosku o rejestrację koniecznym będzie złożyć wniosek do KRK o zaświadczenie o niekaralności każdego członka zarządu – zaświadczenie o niekaralności możesz uzyskać przez Internet, listownie lub składając formularz w punkcie informacyjnym; a udzielenie informacji z Krajowego Rejestru Karnego pobiera się opłatę w wysokości: 30 zł.;
- Jednym z ostatnich kroków będzie Zgłoszenie fundacji rodzinnej do rejestru fundacji rodzinnych prowadzonego przez Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim:
- wniosek podlega opłacie sądowej w wysokości 500 zł;
- wniosek o wpis w rejestrze fundacji rodzinnych składa się na urzędowym formularzu, którego wzór określa rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 maja 2023 r. w sprawie określenia wzorów urzędowych formularzy wniosków o wpis do rejestru fundacji rodzinnych oraz sposobu i miejsca ich udostępniania (Dz. U. z 2023 r., poz. 974);
10. po wpisaniu do rejestru fundacji rodzinnych prowadzonego przez Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim kolejną niezbędną czynnością będzie zgłoszenie Fundacji Rodzinnej do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR), a dalej zaktualizowanie danych w rejestrze o NIP i REGON Fundacji Rodzinnej.
Procedura założenia i rejestracji fundacji rodzinnej jest złożona i wymaga interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu prawa i finansów dlatego warto skorzystać z wiedzy ekspertów, którzy zaoferują wsparcie na każdym z etapów, podpowiedzą na jakie aspekty zwrócić szczególną uwagę również w zakresie audytu aktywów pod kątem wniesienia funduszu założycielskiego, pomogą w opracowaniu koncepcji biznesowej dla fundacji rodzinnej oraz przygotują niezbędną dokumentację i przeprowadzą założyciela lub założycieli przez cały proces rejestracji.