0
0

Grudzień fatalny dla sprzedawców

Picture of Małgorzata Anisimowicz

Małgorzata Anisimowicz

Mimo otwarcia sklepów w szczycie sezonu świątecznego ruch w centrach w grudniu spadł w ujęciu rocznym o 40 proc. Trudno o gorsze podsumowanie i tak trudnego roku.

Wyniki badania ShopperTrak Index Polska pokazują, że mimo otwarcia centrów handlowych od ostatniego weekendu listopada sezon świąteczny pod względem liczby klientów wypadł blado. W listopadzie spadek liczby gości w efekcie lockdownu wynosił 55,8 proc., ale w grudniu mimo szczytu sezonu świątecznego nadal przekraczał 40 proc.

– W ostatnim tygodniu przed świętami, kiedy zwyczajowo ruch był największy, frekwencja była o 35,9 proc. niższa niż rok temu. W przypadku dużych centrów spadek przekroczył 40 proc. – mówi Anna Szmeja, prezes Retail Institute.

– Trudno przewidzieć, jak będzie wyglądać sytuacja w styczniu, choć wiadomo już dzisiaj, że na żadne rekordy sprzedażowe nie ma co liczyć. Od września obserwujemy spadek liczby klientów na zbliżonym poziomie 30 proc. Początek roku oznaczał zwykle mniejszy ruch i niższe obroty – dodaje.

GALERIE W TARAPATACH

Najgorsza jest sytuacja dużych galerii, gdzie liczba wizyt klientów spadła ponad 40 proc. – Wyniki jednostkowe poszczególnych firm z 2020 wskazują na cofnięcie nas jako branży kilka lat wstecz – różnie dla różnych grup produktowych. W szczególnie dramatycznej sytuacji są przedsiębiorcy, którzy nie prowadzą sprzedaży online, a pozbawieni są wsparcia z tarczy, mimo że rząd zmusił ich do zaprzestania działalności – mówi Zofia Morbiato, dyrektor generalna Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług.

Z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych wynika, że odwiedzalność w grudniu 2020 r. była o około 30 proc. niższa niż przed rokiem. W zależności od dnia tygodnia i wielkości obiektu spadała nawet o 40 proc. w porównaniu z 2019 r. Najwięcej klientów odwiedziło centra handlowe w pierwszym tygodniu grudnia – był to także pierwszy tydzień w pełni otwartych galerii po listopadowym lockdownie. Tzw. footfall wyniósł wówczas 76 proc. ubiegłorocznego, a w kolejnych tygodniach odwiedzalność systematycznie spadała, osiągając wartość ok. 70 proc. w porównaniu z analogicznymi tygodniami 2019 r.

Małgorzata Anisimowicz – kwalifikowany doradca restrukturyzacyjny i prezes zarządu PMR Restrukturyzacje udzieliła komentarza do publikacji w serwisie Forsal.pl poświęconemu tematyce społeczno – ekonomicznej.

Artykuł ukazał się w dzienniku Rzeczpospolita:dnia 7 stycznia 2021r. Zapraszamy do zapoznania się z jego pełną wersją:Grudzień fatalny dla sprzedawców

PMR w mediach

lat na rynku
0 +
postępowań
0 +
klientów
0 +
Administratorem Państwa danych osobowych, które zostały umieszczone w formularzu kontaktowym, jest PMR Restrukturyzacje S.A. z siedzibą w Warszawie. Przekazane dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na Państwa zapytanie. Informacje o Państwa prawach, podstawie prawnej przetwarzania danych osobowych oraz okresie ich przechowywania »znajdują się tutaj.

Zadzwoń:

Napisz:

Odwiedź nas:

Godziny przyjęć interesantów:

Scroll to Top