Branża transportowa dostaje zadyszki

Rośnie liczba upadłości w branży transportowej – alarmują eksperci z firmy ubezpieczeniowej Euler Hermes. Zagrożenie dla branży dostrzegają szefowie Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych, choć nieco tonują niepokój.

Dwie duże firmy europejskie nawołują do podniesienia cen przewozów średnio o 6 procent. Ma to być odpowiedzią na rosnące koszty paliw, korki i zatory płatnicze oraz problemy ze znalezieniem chętnych do pracy. Dla polskich przewoźników problemem są również regulacje na rynkach unijnych.

– Branża transportowa w Polsce przeżywa poważny kryzys, jak wynika z danych dostępnych w Monitorach Gospodarczych i Sądowych. Od początku roku do końca lipca upadło w Polsce 580 firm. Najwięcej upadłości stanowią firmy z sektora transportowego oraz produkcyjnego. Dla wszystkich firm to 14-proc. wzrost w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. W branży transportowej oraz produkcyjnej wzrost wynosi aż 29 proc.

– informuje PMR Restrukturyzacje SA.

Przedstawiciele firm transportowych dostrzegają te zagrożenia. Dariusz Matusewicz z zarządu Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych przypomina, ze przedsiębiorcy z jego organizacji świadczą głównie usługi na zachodzie Europy oraz w Skandynawii: – W związku z tym wzrost kosztów działalności dotyczy ich w znacznie większym stopniu niż przewoźników z innych rejonów kraju.

Według przedstawiciela ZSPD szacuje się, że obecnie poziom rentowności firm transportowych nie przekracza 5 procent. Inne wyliczenia mówią, że są one na poziomie zaledwie 2-3 procent, co w tak ryzykownej jak transport branży jest „balansowaniem na bardzo cienkiej linie granicy rentowności”.

Nasz rozmówca przypomina także, że w polskie firmy uderzyły naciski niektórych krajów starej Unii, związane z ich walką z tzw. dumpingiem socjalnym. Obecnie wynagrodzenie polskiego kierowcy musi spełniać warunki narzucane przez odpowiednie przepisy np. we Francji ustawę „Loi Macron”, w Niemczech MiLog. Dodatkowo przepisy te narzucają określone obowiązki administracyjne.

Materiał ukazał się w gazecie Kurier Szczecinski:

dnia 2 października 2018:
» Branża dostaje zadyszki