Split payment wchodzi w życie dla wszystkich firm w Polsce, obligatoryjnie dla dużych od 1 lipca br., a dla wszystkich pozostałych od początku przyszłego roku. Ministerstwo Finansów zachęca, aby również małe i średnie przedsiębiorstwa dołączyły do systemu od lipca. Księgowi w całej Polsce potwierdzają, że wiele firm już teraz przygotowuje się do tej opcji. Specjaliści PMR Restrukturyzacje SA ostrzegają jednak, że u części przedsiębiorców mogą wystąpić chwilowe problemy z płynnością.
Split payment, czyli dzielona płatność, obejmie obligatoryjnie w pierwszym rzędzie duże firmy, tj. te zatrudniające co najmniej 250 osób i z obrotem co najmniej 50 mln euro rocznie (lub zatrudniające co najmniej 250 osób i mających sumę aktywów bilansu na poziomie co najmniej 43 mln Euro). Mniejsze firmy również mogą już od 1 lipca dołączyć do tego systemu, jednak obligatoryjnie będą włączone od początku przyszłego roku.
Fiskus zachęca mikro, małe i średnie firmy do szybszego przejścia na system dzielonej płatności, zobowiązując się do sprawniejszego oddawania nadpłaconego VAT-u – nie do 60 dni, jak to było do tej pory, lecz zaledwie do 25. Jednocześnie jednak wymusza zmiany odgórnie, gdyż jeśli jedna z firm korzysta z mechanizmu podzielonej płatności, VAT od tej firmy przesłany drugiej firmie zostanie zablokowany na specjalnym koncie. Taka zasada doprowadzi do blokowania środków i zmusi do finansowania VAT-u z przychodów netto wielu firm – wskazują specjaliści PMR Restrukturyzacje SA, którzy analizują zagrożenia biznesowe przedsiębiorstw, w tym również problemy z płynnością.
Księgowi z całej Polski potwierdzają, że banki wysyłają w tej chwili do firm będących ich klientami informacje o zmianach w prowadzeniu rachunków, które będą umożliwiały obsługę płatności w systemie split payment. Do kont głównych dołączone będzie specjalne subkonto, na które spływać będzie podatek VAT. Środki z tego mechanizmu podatnik będzie mógł przekazać jedynie na rachunek VAT innego przedsiębiorcy albo opłacić zobowiązania VAT wobec urzędu skarbowego. Chcąc dokonać innych transakcji z tego subkonta, przedsiębiorca będzie musiał zwrócić się do urzędu skarbowego o zgodę na dokonanie przelewu na bieżący rachunek bankowy, z którego korzysta, prowadząc działalność gospodarczą. Niektórzy przedsiębiorcy spodziewają się jednak, że taka prośba może się wiązać z kontrolą US.
Zadzwoń:
+48 22-30-05-105
+48 22-30-05-106 (fax)
Napisz:
kancelaria@pmr-restrukturyzacje.pl
Odwiedź nas:
ul. Prosta 70
00-838 Warszawa
Godziny przyjęć interesantów:
Pon-Pią: 9:00 - 13:00
Środa: 13:00 - 16:00
Znajdź nas na Facebooku
Znajdź nas na Instagramie
PMR Restrukturyzacje S.A. @ 2024